Voedingsleer

Voeding
Iedereen bezit van nature kennis over voeding. Maar door het overweldigende aanbod, de vele diëten, de vaak verwarrende, tegenstrijdige en misleidende informatie raken we het spoor bijster. Voeding wordt steeds vaker bewerkt, vervormd, onherkenbaar of helemaal kunstmatig aangeboden. Voor een belangrijk deel hebben de toename van overgewicht, diabetes en andere chronische ziektebeelden te maken met (verkeerde) voeding.

Elk mens is uniek en heeft een uniek spijsverteringssysteem dat vraagt om een individuele benadering. 
Bijvoorbeeld mensen met een laag energieverbruik en een bleke huidskleur kunnen beter bittere voedingsmiddelen vermijden. Het is beter voor hun gezondheid om voeding te eten die in de Chinese geneeskunde ‘zoet’ wordt genoemd zoals soja, zwart sesamzaad, pastinaken, rijst en haver.
Naast een onjuiste voedselkeuze en slechte voedselkwaliteit is het onvoldoende omzetten van voedsel oorzaak van een belangrijk deel van verschillende ziektes.

Voeding volgens de 5 elementen

Water

Voedingsmiddelen die het Waterelement versterken: 

Granen: haver en rijst, tarwekiemen en gist.
Groenten: algen, zeewier, kombu, nori, wakame, bonen en erwten.
Kruiden/specerijen: agar-agar, miso, sojasaus, zout.
Vlees/vis: aal, ansjovis, baars, forel, garnaal, kabeljauw, krab, langoest, zalm, tonijn, schol, mossel, zeekreeft, alle gerookte vissoorten, inktvis, kaviaar, oester en karper.
Dranken: mineraalwater.

Voedingsmiddelen die het Waterelement verzwakken: 
Koffie, chocola en oxaalzuren (b.v. rabarber) 

Hout

Voedingsmiddelen die het Houtelement versterken:
Granen: gort, spelt, tarwe en vitamine A.
Groenten: augurk in het zuur, spruiten, zuurkool, tomaat, veldzuring, groene bladgroente en paprika.
Kruiden/specerijen: azijn en peterselie.
Vlees/vis: kip en eend.
Fruit: aalbes, aardbeien, zure appel, blauwe bosbes, braambes, kruisbes, morel, sinaasappel, vossebes, ananas, citroen, kiwi en rabarber.
Zuivel: yoghurt, jonge kaas, kefir, kwark, zure melk, zure room en Zweedse melk.
Dranken: alcohol( vooral witte wijn, wit bier en champagne), koolzuurhoudende dranken, brooddrank, rozenbottelthee, melissethee en vruchtensap.

Voedingsmiddelen die het Houtelement verzwakken:
Veel vet, gebraden vlees, frituurproducten en koffie.

Vuur
Voedingsmiddelen die het Vuurelement versterken: 

Granen: boekweit, rogge en tarwekiemen.
Groenten: rode kool, veldsla, andijvie, artisjok, cichorei, groene sla, ijsbergsla, olijf, pastinaak, radacchio en rode biet en bonen.
Kruiden/specerijen: bijvoet, jeneverbes, kurkuma, oregano, papaver, rozemarijn, tijm en salie.
Vlees/vis: geit, lam, schaap, alle gegrilde vleessoorten.
Fruit: citrusvruchten als grapefruit, kweepeer en vlierbes.
Zuivel: eigeel.
Dranken: bisschopwijn, bittere likeuren, cognac, graankoffie, koffie, rode wijn, bier, duizendbladthee, groene thee, vermouth, zwarte thee, kamillethee en vrouwenmantelthee